لطفا نقد شماره 7 معیار و موانع شناخت با موضوع «موانع شناخت؛ جهل و تقلید» در پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت علامه منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی، ثبت شده توسّط «رضا راضی» در تاریخ 29 آبان 1395 و بررسی آن را مطالعه بفرمایید.
متن نقد
علامه نظام دموکراسی را قبول ندارند؛ چراکه معلوم نیست نظر اکثریّت عقلایی
باشد. چرا پیامبر در جنگ خندق نظر اکثریّت را پرسید و با اینکه عقلایی نبود
انجام داد؟
پاسخ به نقد شماره 7 تاریخ پاسخ به نقد: 1395/9/2
برادر ارجمند!
چه کسی به شما گفته است که «پیامبر در جنگ
خندق نظر اکثریّت را پرسید و با اینکه عقلایی نبود انجام داد»؟! این دروغ
بستن بر آن حضرت است که هر کس عمداً مرتکب شده باشد، باید استغفار نماید یا
جای خود را در آتش آماده کند؛ چنانکه به تواتر از آن حضرت رسیده است که
فرمود: «مَنْ کَذَبَ عَلَیَّ مُتَعَمِّداً فَلْیَتَبَوّأْ مَقْعَدَهُ مِنَ ٱلنَّارِ»؛ «هر کس عمداً بر من دروغ ببندد، باید جای خود را در آتش آماده کند»!
مسلّم است که پیامبر در جنگ خندق با مسلمانان م کرد و مطابق با
عقلاییترین نظر آنان عمل فرمود؛ چنانکه خداوند به او آموزش داده و فرموده
بود: «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ
یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ
هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» (زمر/ 17 و 18)؛ «پس
بندگانم را بشارت ده؛ همانان که سخنان را میشنوند و از بهترینش تبعیّت
میکنند، آنان هستند که خداوند هدایتشان کرده است و آنان هستند که
خردمندانند» و عقلاییترین نظر آنان، نظر سلمان فارسی بود که
پیشنهاد کرد در مدینه بمانند و پیرامون آن خندقی حفر کنند و پیامبر نظر او
را نیکو یافت و از این رو، آن را پذیرفت و نتیجهی آن پیروزی مسلمانان بر
احزاب با یاری خداوند بود؛ همچنانکه در جنگ اُحد با مسلمانان م کرد که
آیا در مدینه بمانند یا به سوی دشمن بیرون روند و نظر آغازینش این بود که
در آن بمانند «وَ کانَ ذٰلِکَ رَأْیَ
ٱلْأَکابِرِ مِنْ أَصْحابِ رَسُولِ ٱللّهِ صَلَّی ٱللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
وَ سَلَّمَ مِنَ ٱلْمُهاجِرِینَ وَ ٱلْأَنْصارِ» (واقدی، المغازی، ج1، ص210)؛ «و این نظر بزرگان اصحاب رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از مهاجران و انصار بود»
و وماً نظر اقلّیّتی از آنان نبود، ولی برخی دیگر از آنان توانستند آن
حضرت را برای بیرون رفتن به سوی دشمن قانع کنند، نه با این منطق جاهلی که
تعدادشان بیشتر است و آن حضرت باید مطابق با نظر اکثریّت عمل کند، بل با
این استدلال عقلایی که ماندنشان در مدینه -حتّی اگر به پیروزیشان بینجامد-
حمل بر ضعف و وحشت آنان میشود و قبایل اطراف را بر آنان جری میکند و در
درازمدّت به زیان اسلام و مسلمانان است (نگاه کنید به: واقدی، المغازی، ج1،
ص210 و 212؛ مقریزی، إمتاع الأسماع، ج1، ص133؛ صالحی شامی، سبل الهدی و
الرّشاد، ج4، ص185) و این استدلالی عقلایی بود که پیامبر را قانع کرد و از
این رو، به آن اذن فرمود و اگر آن را به زیان اسلام و مسلمانان میدانست به
آن اذن نمیفرمود، هر چند موافق با نظر اکثریّت باشد؛ چنانکه خداوند به او
آموزش داده و فرموده بود: «وَإِنْ تُطِعْ
أَکْثَرَ مَنْ فِی الْأَرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ ۚ إِنْ
یَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا یَخْرُصُونَ» (أنعام/ 116)؛ «و
اگر از اکثر کسانی که در زمینند اطاعت کنی تو را از راه خداوند گمراه
میکنند، آنان جز از ظن پیروی نمیکنند و آنان جز تخمین نمیزنند»؛ همچنانکه به مسلمانان آموزش داده و فرموده بود: «وَاعْلَمُوا أَنَّ فِیکُمْ رَسُولَ اللَّهِ ۚ لَوْ یُطِیعُکُمْ فِی کَثِیرٍ مِنَ الْأَمْرِ لَعَنِتُّمْ» (حجرات/ 7)؛ «و بدانید که پیامبر خداوند در میان شماست، اگر در بسیاری از امور از شما اطاعت کند به سختی میافتید»
و از این رو، بیرون رفتن مسلمانان به سوی دشمن سبب شکست آنان در جنگ نشد؛
زیرا آنان در جنگ به پیروزی رسیدند، ولی به سبب دیگری که نافرمانیشان از
پیامبر در نگهبانی از تنگهی اُحد پس از مشاهدهی پیروزی بود، پیروزی به
دست آمده را از دست دادند و شکست خوردند؛ چنانکه خداوند از آن خبر داده و
فرموده است: «وَلَقَدْ صَدَقَکُمُ اللَّهُ
وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ
وَتَنَازَعْتُمْ فِی الْأَمْرِ وَعَصَیْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاکُمْ مَا
تُحِبُّونَ ۚ مِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ الدُّنْیَا وَمِنْکُمْ مَنْ یُرِیدُ
الْآخِرَةَ ۚ ثُمَّ صَرَفَکُمْ عَنْهُمْ لِیَبْتَلِیَکُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا
عَنْکُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ» (آل عمران/ 152)؛ «بیگمان
خداوند وعدهاش به شما را راست کرد، هنگامی که آنان را به اذن او قلع و
قمع میکردید، تا آن گاه که سست شدید و در کار اختلاف نمودید و نافرمانی
کردید پس از آنکه به شما چیزی که دوست میدارید را نشان داد، از شما کسانی
هستند که دنیا را میخواهند و از شما کسانی هستند که آخرت را میخواهند،
سپس شما را از آنان برگرداند تا شما را بیازماید و بیگمان شما را بخشید و
خداوند دارای فضلی بر مؤمنان است»! بنابراین، شکست مسلمانان در اُحد
ناشی از موافقت پیامبر با نظر اکثریّت یا اقلّیّت آنان نبود، بل ناشی از
«سستی»، «اختلاف» و «نافرمانی» آنان پس از مشاهدهی پیروزی بود که اگر در
مدینه هم واقع میشد، به شکست آنان میانجامید. فارغ از آنکه پیامبر برای
قانونگذاری و تصدّی حاکمیّت جامعه با مسلمانان م نکرد؛ زیرا
قانونگذاری و تصدّی حاکمیّت جامعه از شؤون خداوند است و در شؤون خداوند
جایی برای م نیست، بلکه برای ادارهی امور عادی با آنان م کرد و
چنین می دلیلی برای مشروعیّت «دموکراسی» به معنای قانونگذاری و تصدّی
حاکمیّت جامعه بر مبنای رأی اکثریّت مردم محسوب نمیشود؛ خصوصاً با توجّه
به اینکه آن حضرت حتّی در امور عادی، بر مبنای رأی اکثریّت مردم از آن حیث
که رأی اکثریّت آنان بود عمل نکرد، بلکه مش با آنان به تعبیر علامه
منصور هاشمی خراسانی حفظه الله تعالی در کتاب «بازگشت به اسلام» (ص54)، «به منظور کشف معقولترین رأی موجود» بود، اگرچه رأی یکی از آنان مانند سلمان فارسی باشد. حاصل آنکه وم تبعیّت از رأی اکثر مردم
قطع نظر از موافقت یا مخالفت آن با حق، بر خلاف واضحات و ضروریّات اسلام
است، تا جایی که اعتقاد به آن جز با خروج از اسلام ممکن نیست و با این وصف،
کسانی که قانونگذاری و تصدّی حاکمیّت جامعه را مبتنی بر رأی اکثر مردم و
نه مبتنی بر حکم خداوند میدانند، مشرکند و اگر ادّعای مسلمانی داشته
باشند، منافق محسوب میشوند و خداوند دربارهی منافقان فرموده است: «بَشِّرِ الْمُنَافِقِینَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِیمًا» (نساء/ 138)؛ «منافقان را بشارت بده که برایشان عذابی دردناک است»!
درباره این سایت